Alla inlägg under mars 2009

Av Anna - 31 mars 2009 09:13

Haha ... nu är jag "youtubefast" ! ... eller kanske inte ... hursomhelst - här kommer ytterligare ett videoklipp på hundarna från ruset i ridhuset häromdan !


Jag vill varna känsliga tittare för risk för "åksjuka"  och brist på spänning i filmerna ;-)

Jag menar,  det händer inget revolutionerande i filmen, förutom glada antilophopp från Dorinda, ätning av hästbajs som tydligen är en underskattad delikatess, svepande kamerarörelser över väggar och underlag ... Man kan säkert redigera, klippa och klistra men det har jag ingen aning om hur man gör ...


Dorinda och Dino praktiserar iallafall lurecoursing på varandra och med osynliga harar.  Fort går det, men ni som har vinthundar vet ju redan allt det här, men denna film tillägnas dem som aldrig sett vinthundar "in action". Lite svårt är det dock att urskilja Dorinda från sanden och väggarna  men på ett ungefär kan man ana något som rör sig ... tror jag !  Dino och Dorindas film är lång, jag håller med ... vilken tur att jag inte filmade hela tiden under Elsa&Baltos, Dino&Dorindas sammanlagda 80 minuters vrålspring :-))  Musik lyckades på någotsätt komma med - tryckte på nån knapp ( har jag inte lärt mig något av mitt misstag att trycka på knappar efter mitt egna sabotage av vår förra blogg ;-) ?  ) Men det passade faktiskt ganska bra,  "I am waiting for the sun" eller något liknande heter den ...


Men idag skiner solen - och vad är väl ett mörkt ridhus mot lek och bus ute i naturen !


Av Anna - 30 mars 2009 07:59

Så går det när man vill "hålla sig lite privat" ;-) ... videon när Elsa och Balto springer, visades inte för andra än för mig igår, men förhoppningsvis så gör den det nu  ?


Av Anna - 29 mars 2009 20:04

Eftersom det är sådan lera på vår gård nu så åkte vi till "vårt"  hederliga gamla ridhus - där kan hundarna springa utan att tassarna stannar kvar i leran i språnget !

Flickorna och Michael sitter bänkade på åskådarbänken - att bli påsprungen av en eller två Sloughis kan krossa den starkaste knäskål ;-)

Det är första gången som jag filmar och sedan dristar mig till att visa det för nån annan - själv blir jag lite åksjuk av mitt darrande på handen och svepande med kameran, men, men ... här är ett litet Elsa och Balto rus och bus fångat iallafall !



Av Anna - 28 mars 2009 15:26

igår var det snöstorm och idag kletkladdig gegga !


Hundarna går helst i snön och undviker i det längsta leråkern i hagen. Går de in där så balanserar de längs kanten av stängslet för att tillsist ta sats och rusa bort till "kisshörnan" för att sen så fort som möjligt, helst utan att sätta ner tassarna i smeten,  stå på klorna iväntan på att komma in igen.

snöigen



Dorinda hittade både lite snö och sol på andra sidan staketet

snöstänk



Denna bild togs efter snöstormen, men innan den vita snön ändrat form, färg och karaktär till brunt och kletigt ;-)nu vill vi in !


Nu ser det ut så här ute - inne också :-))

är det geggigt eller är det geggigt ?

Av Anna - 27 mars 2009 10:13

" var i äldre tid  ( på 15 - 1600talet ) ett lyxdjur av hög internationell klass. De var ryktbara för sitt silkeslena tunna skinn, varigenom i vissa fall, då djuret lyftes i svansen och hölls upp mot ljuset, man påstod det var möjligt att urskilja inälvornas konturer. Då var de av yppersta kvalitee."

 Denna beskrivning är ur en gammal bok från min bokhylla  " Herre och hund" av John Bernström.

   Genomskinlig eller ej, en Italiensk Vinthund är Dino ut i klospetsarna ändå när han ligger på stolen och blir värmd av solen!


genomskinlig ?


Dinolino belyst


Av Anna - 26 mars 2009 16:27

Vet inte varför jag tycker så mycket om att titta på hundarnas profiler ... Det är ju ganska tacksamt också att ta ett kort på just vinthundsprofiler med långnäsan och halsen. Kanske det inte skulle bli lika effektfullt med en mopsprofil - vad vet jag ... ( jag har en hemlig längtan efter en mops nån dag tillsammans med vinthundar, så inget ont om trubbnosar )

Varje månad ( nästan iallafall ) tar jag en profilbild och denna dag är det Dorindas 13 månadersdag, så då passar det ju bra med några 13-månadersprofilbilder dagen till ära !

Dorinda långnäsa 13 mån







Fler foton och annat finns som vanligt på hemsidan ;-)

Av Anna - 26 mars 2009 15:00

Medan Dino har slitit för brödafödan framför datorn,


Dino jobbar


har Dorinda fått roa sig på egen hand.

Dorindalek



Dorindalek2


Dorindalek3


Dorindalek4

Av Anna - 25 mars 2009 21:22

som var synnerligen viktigt att hålla ögonen på,  enligt dessa fyrbeningar iallafall !

Stor Balto ( med osynligt huvud ?!) o liten Dorinda på stol !

Här tycks Balto ha stoppat huvudet utanför fönstret - osynligt har det blivit iallafall ...;-)


Dino tar vid efter Balto !

Dino och Dorinda spanar


Dorinda ser ut som om hon står längst fram i aktern ( heter det väl ? )  på en båt !

stenkoll !


När jag tittar ut genom fönstret ser jag ingenting annorlunda -  skogen är kvar, snön ligger kvar, pulkorna ligger där de ligger och isen på viken likaså ... 

Dino&Dorinda vaktar

Ovido - Quiz & Flashcards