Alla inlägg under april 2009

Av Anna - 30 april 2009 17:18

Och som avslutning på filmfestivalen, en kortfilm !

// Trevlig Valborg !

Av Anna - 30 april 2009 17:12

Den andra filmen från igår, när Dorinda gärna vill hjälpa till att utfodra ( eller tvärtom på något vis ? )  kaninen Piff  ...

Av Anna - 30 april 2009 09:20

Då var det dags igen ;-)

Jag filmade hundarna igår när de var ute i trädgården mest hela dan !

Fortfarande vet jag inte hur man klipper i filmerna, så de är väl i längsta laget ... och  musiken känner jag inte till sedan tidigare men hellre den, än att ni skall behöva höra mig ;-)

Av Anna - 28 april 2009 12:00

Nu är humlesäsongen inledd !

Det betyder med andra ord att Elsa jagar och fångar nästintill varje humla som oskyldigt råkar korsa hennes väg. Humlorna släpps ganska fort, medan hon ivrigt snaskar samtidigt som hon spottar och fräser för att sedan fortsätta som om ingenting hänt ! Mycket mycket märkligt tycker jag. Ja inte att hon jagar efter dem, men att hon upprepar det flera gånger efter varandra, till synes helt oberörd över att de bränns ! Eller gör de inte det ?

Är de så goda att det eventuella sticket inte spelar någon roll ?

Eller kan det vara nektaren eller pollen på humlorna som hon vill ha ?

Jag säger åt henne varje gång, men det bryr hon sig inte alls om - humleberoendet är totalt !

Är det någon som har någon teori, eller som kan stilla min oro att det inte är farligt när/om hon skulle bli stungen av en humla i munnen eller på tungan ?  Eller någon som har ett avvänjningstips då inte ens den svidande, brännande eftersmaken tycks ha avskräckande effekt ?


En bild från förra sommaren när Elsa står på vakt vid blåklockorna där det ( o )lyckligtvis vimlar av humlor ...

Elsa på humlejakt !


Av Anna - 26 april 2009 15:43

För ett år sedan idag åkte vi på en överraskningsresa med flickorna till Eskilstuna !

Där möttes de av detta !

Dorinda 8 veckor med mamma Py`s Pelopia


Liten Py`s Isadora endast 8 veckor tillsammans med undersköna mamman CH. Py`s Pelopia och uppfödare Micke !


Här håller Tyra henne för första gången och förstår fortfarande inte att det är sant - att denna lilla guldklimp skall få följa med oss hem ...

första gången i Tyras famn


Ett år har redan gått men på ett sätt känns det som jättelänge sedan vi var där och hämtade hem henne ... Dorinda har en enorm personlighet och fyller varje sekund med kärlek, så tiden tillsammans med henne är som "alltid".

Signe och Dorinda - hemma för första gången !

Signe och Dorinda bekantar sig med varandra hemma på gården.


Micke, du fattar nog fortfarande inte hur lycklig och glad jag är för Dorinda - den glädjen kan man bara uppleva tillsammans med henne !

Tusentusen tack !

Av Anna - 24 april 2009 19:36

Några bilder från idag !

Dagen börjar med sol i soffan

I väntan på att dagen skall börja "på riktigt", ligger de alla i soffan och lapar i sig solstrålarna. balto placerar sig högst upp för att hålla koll ut genom fönstret ifall något spännande händer !

Balto, Elsa, Dino och Dorinda också !


Efter morgonrundan vill ingen gå in. Elsa lägger sig på gröna mattan,  Balto håller vakten.

Gröna mattan


Dino och Dorinda slappar i varsin solstol.

i solstolar


Dino och Dorinda


Bättre med en matta ute att ligga på, än alla dessa filtar och täcken som bara yr runt ... ;-)

På mattan


Liten puss i örat

Elsa och Balto

Sen lite lek

busa lite

Elsa kommer som vanligt på att det är dags att gräva lite !

Elsa gräver ( som vanligt )


- Äh men du, räcker det inte nu så vi kan leka lite istället ?

djupare


Djupare och djupare ! Man kan ju komma hur långt som helst ju ! 

och djupare


Balto försöker komma på nån smart ide att locka med ! 

och djupare


gräva gräva gräva  

Elsa


- Åh är du inte färdig snart ! 

mera


Jag låtsas gå iväg så kanske hon slutar ...Balto på inspektionsrunda


Jösses vad djupt det blir !

ojojoj


Okej nu är jag färdig för ett tag iallafall... vad var det du ville  ? 

Bra jobbat !

Ute
Av Anna - 24 april 2009 11:58

tillhör inte min starka sida ... eller jag vill planera, men det förvandlas oftast till önskningar och längtan istället.


Men en utställning är iallafall inplanerad inom den närmaste framtiden !


Vi skall åka ner till de södra breddgraderna på husses födelsedag den 17 maj !

Då firar vi även Elsa&Balto,  "norrmän" som de är !

Och som av en händelse ( eller planering ;-) ?  är det även en utställning alldeles i närheten !


Men nej, födelsedagsresan går inte till södra Europa - till ett varmt och främmande land och särskilt hemlig blir den väl inte heller ...


Vi skall åka till Skåne ! Ner till mina farföräldrars lilla hus från "förritiden", alldeles vid det oändliga havet, nedanför Kullaberg det vackra ...


Utställningen är i Hässleholm, det blir vår första för i år ! ( ja jag vet Tyra, du vill åka åtminstone varannan helg som "de proffsiga"  gör, men vi skaa ! Kanske inte så ofta men i juli iallafall - på alla specialer)

Dino och Dorinda är anmälda, medan Balto och Elsa skall få lyxa på världens bästa hundpensionat  hos rara vänner ! 


Dorinda tycker fortfarande att det är lite av ett party då utställningskopplet kläs på och älskar att visa upp sig, medan Dino helst av allt vill fly då han minns en otäck domare som var alltför hårdhänt...

 Så vi får väl se hur han kommer reagera -   leka papegoja på min axel eller vara så trött efter resan att han inte orkar bli rädd ...


Jag har inga förhoppningar om att det kommer gå något vidare bra för någon av dem. Men jag kunde ju inte låta chansen bara rinna ur händerna då det faktiskt är en utställning i närheten nu när vi ändå skall åka bort ! ( kanske tur att den inte är på husses egna dag, vet inte om han skulle haft en sådan enorm längtan efter att få fira jämna år bland massa hundar.  Där har vi delade uppfattningar, han och jag - jag skulle inte kunna fira min födelsedag med bättre sällskap :-)) )


Dessutom skall vi ju få sällskap av världens bästa Malin och några av hennes små !



Av Anna - 22 april 2009 20:08

eller enligt honom - ( ja för det är en han ) en fjäder i hatten,  

har blivit synlig ...

För er som undrar vad jag babblar om,  så är det nu helt klart vart de små fjäderbeklädda ullgullduniga påskkycklingarna for sin kos som jag undrade över i ett tidigare inlägg ...


En vackert rosafärgad fjäder var synlig i all sin glans tillsammans med "annat". Det var inget som varken han ( som börjar på "B" ) eller jag tyckte var så vidare bra, eller ja, bra att den kom fram men som Emilia påpekade, säkert svårsmält.

Operation "sparrisätning" är både inledd och avslutad med ett av allt att döma fullgott resultat !

Mysteriet är således löst !

Skapa flashcards