Alla inlägg under april 2009

Av Anna - 14 april 2009 21:41

Nåväl, lite annat har de faktiskt gjort också, inte bara längtat. Här är några bilder fotade i smyg där de tycks ha glömt bort allt vad Lady heter ;-))

Nu är Dorinda för stor för att komma genom maskorna till "den andra sidan" men när hon var mindre klev hon bara rätt igenom !

gräset är grönare


Elsa och Balto visar hur man gör !

bus !



Filtar är väl till för att flyttas runt på och dras omkring med och i ?

släpa filt


Ligga utan filt - närstudie av myror

nosa



hopknölad filt

på filt


mmm gnaga på barkbit är lycka !

god pinne


Elsa försöker få hjälp av mig när Balto lagt beslag på filten ...

vågar du komma å leka ?


Smådinosauerier eller skräcködlor eller bara två Italienare som leker ?

mera bus


 Okej "time - out"

paus


måste tänka på konditionen även när det är påsk

full galopp


gräva efter skatter är Elsas specialite´

svalka tassarna i jorden


vila i sol

varmt


skönt i solen

varmare


njuter

ännu varmare


å så härligt med vårsolen

varmast



Av Anna - 14 april 2009 21:12

är över, men lovet består ;-) och åh vilka härliga dagar det har varit och är !

Den mesta tiden har tillbringats utomhus, lekandes, sovandes, ätandes, busandes och trånandes ... Grannhunden Lady dvärgpinscher har haft herrbesök, så förhoppningsvis kommer det små "Lady och Tagebebisar"  i början av sommaren! Men Dino och Balto har fått sina hjärtan krossade.


ur Dinos dagbok: " Det har ju alltid varit hon och jag ju. Vi har ju jämt träffats, ja nästan varje dag. Lekt tillsammans, skällt tillsammans, ätit tillsammans,  ja tillochmed sovit tillsammans. Jag har alltid blivit glad när hon kommit och hälsat på och saknat henne när hon gått. Har ju trott att hon känt likadant som jag ... "


För Balto är det mer hans manlighet som fått sig en törn.Sagt av Balto:  Ratad och försmådd av Lady - utbytt mot en kort och satt, liten engelsk pojkspoling ! Jag, en långbent, muskulös, stilig och brunögd "marockan" !


Med trånande blickar och sårad stolthet har de båda kavaljererna stått vid tomtgränsen och sett på när Lady bjudit in Tage ... Tur nog har det ju varit vackert väder så de har kunnat stå länge utan att bli stelfrusna. Serenader har sjungits men ingenting har hjälpt.

Jaja har jag sagt, sånt är livet ... eller nä - det sa jag inte. De skulle inte ha blivit lyckligare för det. Men jag har sagt att jag förstår att det känns svårt och orättvist,  för det är det ju. Men Lady kommer alltid vara er vän, ja den bästa av vänner som ni kommer få träffa mycket oftare än vad den där Tage någonsin kommer göra. Att de inte skall glömma bort de två vackra egna flickorna de har här hemma som gör allt just nu för att åtminstone få liite uppmärksamhet trots att de inte alls doftar så gott som Lady gör just nu.  Och att någongång, någondag kommer kanske även ni få uppvakta och uppvaktas och få bli fäder - just för att ni är ni - Dino Italiensk vinthund och Balto - Sloughi.


stilig marockan


Alla fyra ser på när Tage kommer ...

alla kastar lystna blickar

Av Anna - 10 april 2009 08:07

var det igår.  Här får ni ett litet påskkort från oss och vår alldeles egna påskhare Piff !  

Idag är det långfredagen ... då skulle man ha tråkigt, men - det tänker inte vi ha !

vår påskhare Piff !


och så en bild på vår ena katt Sofus, som kanske skulle kunna sitta bak på någon kvast ;-)

svartkattSofus

Kram // Anna med de skrattande hundarna !

Av Anna - 10 april 2009 07:52

 Några bilder från igår, på hundarnas tålmodiga väntan inför lunchen som Tyra med stor omsorg och rättvis noggrannhet förbereder ...


förberedelser


Det doftar ljuvligt !

låånga förberedelser


Balto följer noggrant varje rörelse             

väntan 

Dorinda verkar plötsligt inte veta vad det är de väntar på och Dino har gått och lagt sig i korgen sålänge.

vad är det vi väntar på, egentligen


 Kan lika gärna vila före maten istället ju ... ståendes eller sittandes

somnar stående


Så - äntligen är maten klar för att ätas - utomhus, när vädret tillåter...


Äntligen - maten är klar !


Väntar man på nåt gott, kan man aldrig vänta för länge !


äta ute = lyx !


Av Anna - 5 april 2009 13:13

Apropå min lilla enkät här bredvid som jag hoppas ni alla vill fylla i ;-)  ... 


  Om du tillhör den grupp som svarar att "inga hundar för mig tack, det räcker att läsa om dem"  så var även jag beredd att kryssa för den rutan i morse !


Natten till idag söndag, tillbringades mer i ett vaket tillstånd än sovandes. Stackars ena dottern fick magsjuka bara så där helt plötsligt vilket uppmärksammades av småItalienarna som mer än gärna ville hjälpa till att städa upp.  I början tackade jag vänligt men bestämt nej, men efter några gånger blev det mer en kamp på vem som hann först och jag var väl inte fullt så vänlig och tålmodig som jag annars brukar vara ...


När det då tillslut äntligen blev en hyfsad tid att kallas för morgon stapplar dottern, Italienarna och jag upp till de andra djuren för att där genast hjälpa dottern att "kasta upp" åtminstone närmare toaletten än golvet ... Samtidigt hör jag något, efter natten välbekant ljud och ser att Dorinda kräks upp en del av en föredetta barntoffla som hon hittade ute i trädgården igår ... Sloughisarna och Dino närmar sig intresserat, men jag hinner få ut alla i hagen innan "återanvändningen"  inleds ...

Jag har ju redan papper och rengöringsmedel i handen och gör rent på toagolvet, kryper vidare på knä till Dorindas "hög"  när jag i äkta grodperspektiv ser att ena katten ( kanske av välvilja ) nöjd med glansiga morrhår, lämnar något på köksmattan -  vid närmare kontroll ser jag att det är en musmage som de av någon anledning alltid lämnar till mig att ta hand om ...

Nåväl, jag rätar på ryggen,  släpper in hundarna som för ett fasligt ylande och gnällande ljud särskilt en ovanligt tidig söndagsmorgon. De rusar in och tävlar om den bästa platsen i fönstret alla fyra på en gång - oavgjort blev det mellan Elsa och Balto - de sätter tassarna på fönsterbläcket och eftersom de har så otroligt bråttom inte tänker på att där står även mina pelargoner ... krisch krasch krock faller den ena krukan ner i golvet ! Dino och Dorinda älskar att nosa och fräsa i jord men Balto och Elsa har inte tid att stanna upp utan plöjer genom jorden som sprids över köksgolvet, till nästa fönster. Dorinda släpar iväg med en avbruten pelargongren men stannar upp och nosar på nåt vid bordsbenet ... Jaha, det var ju bara Balto som försäkerhetsskull hade kissat i farten så inte den främmande inkräktaren skulle våga sig in ...

En våg av trötthet försöker smyga sig på mig, men skam den som ger sig - varför inte fortsätta skrubba, torka och putsa när jag ändock redan börjat ... Vårstädningen måste ju inledas någon gång ändå, varför då välja att vänta när jag ändå redan är nere på golvet ... !

Men kanske, kanske hade jag väntat lite till,  åtminstone till efter frukost om jag hade kryssat för det sista alternativet i enkäten.


Av Anna - 4 april 2009 16:53

 "Äta-ute säsongen" är inledd ! 

Hundarna brukar få äta utomhus när vädret tillåter, både "den riktiga maten" samt den dagliga bengnagningen ... Jag vet inte om de uppskattar det lika mycket som vi människor gör när vi kan sitta ute och äta, men faktiskt så brukar det alltid bli totalt renslickat i skålarna dessa gånger !

Ben och annat tuggsnask är ju alltid spännande att förtäras utomhus. Då kan man ju gräva ner och spara till senare, leta efter de gamla gömmorna eller bara kasta omkring det, för att inte tala om när jag hängt upp nåt ben i ett träd eller gömt det under en sten - det är nästan som att leta efter påskägg fast utan hare ;-)


äta ute !


äta ute !


äta ute


Sedan är det alltid skönt att smälta maten i solen, småprata om utsikten och vädret efteråt ... kanske en kopp kaffe skulle passa fint ?


smälta mat



 " - Undra vad grannarna gör där borta ?

   - Jaa, jag har knappt sett till dem på hela vintern ...

   - Titta nu plockar de fram grillen !

   - Är det inte lite väl tidigt, jag menar det är ju bara början av april ! Snön har ju precis smält undan ...

    - Hmm jaja, du vet hur människorna är ... "


prata om ditt&datt



Av Anna - 2 april 2009 13:15

Vårstädningen i trädgården har ännu inte satt fart ... men i eftermiddag blir det av ;-) 

Tur att man kan lägga på musik trots allt, även om jag knappt har någon aning om de olika titlarna ... men jag låter ju så knasig på rösten när jag hör mina utrop och gullande med hundarna, hihi ...

... men nää, nu gick solen i moln och alla hundarna vill in !

Av Anna - 2 april 2009 13:05

En liten film från "hagen" här hemma på gården !

Som Elsa och Balto mycket riktigt konstaterade imorse, skiner solen idag !

Då blev det först en lååång promenad då såg vi en nässelfjäril ! Sedan har de mesta tiden varit utomhus och njuter av värmen !


Skapa flashcards