Direktlänk till inlägg 14 juli 2009

Hundvandring

Av Anna - 14 juli 2009 15:20

I söndags gick Signe, Tyra, Elsa, Balto, Dino och jag på "Hundvandring med tipspromenad" som Olofssons Djurcenter ordnat.

Egentligen skulle ju även Doran fått följa med, men hon löpte som en "tok" ( iallafall så alla runt omkring henne blev "tokiga" ) så hon följde med husses guidetur på Saltkråkan och fick agera Båtsman! Vilket hon gjorde med bravur ! Husse var så stolt och märkvärdig över att få umgåtts med henne hela dagen och hon hade väckt stoor uppmärksamhet ! "Men kamera ? Vadå ? Skulle jag ta kort också ?"  ;-)


Nåväl hundvandringen var så givande och rolig och ett alldeles utmärkt avbrott på Dinos och Baltos besatthet av Dorinda.

  bära lite bara för skojs skull

En Schäfer, en Terveruen, en Newfoundlandshund, en Shiba, och så våra tre. Elsa var den enda tiken så hon hade fullt upp med att flörta med alla killar.tipsfrågor & FridaMarie

 Två timmars lång promenad inklusive en liten matsäckspaus med de rätta svaren på tipsfrågorna.

 matsäck !

Vandringen gick genom Vildsvins- och Vargmarker, upp och ner för berg och i sanka myrer genom djungelliknande växtlighet. Balto, Dino&Signe


Signe och Dino


 Det var hur bra och nyttigt som helst för alla hundar ( och ägare ) och Balto som är väldigt osäker inför andra hanhundar klarade av det galant ! Ingen hund behövde umgås om inte ägarna bestämde så,  vilket ju kan vara en trygghet för osäkra hundar.skynda ifatt !


 Frågorna handlade om hundarnas lugnande signaler - typ slicka sig om nosen, släta ut ansiktet, skaka på sig odyl, metasignaler - de små snabba signaler hundarna sänder ut till varandra vid hundmöten, farträdsla - när hundar reagerar på stressande situationer och andra intressanta frågor om hundars kroppspråk !  Åh vad det är spännande med hundars språk tycker jag ! fri dricka med bad


Elsa&Balto


Tyra och Dino


Dino


elsa å vatten


ringar på vattnet


Tyra,SigneåDino

Sedan tog vi bussen hem ! Vilken kontrast - först Vildmark med varg och vildsvinslukter mot vrålande bilar på motorvägen mot Norrtälje !

vänta på bussen vid E4 ( eller E18 ? )


när kommer bussen ?


tröttsvans!

Balto åker hem !


elsaibussen


Väl hemma letade Dino och Balto efter Dorinda en stund - de tycktes tro att vi gömt henne någonstans hur nu något sådant skulle gått till ;-)

Men tillslut somnade de alla uttröttade !

sova - äntligen !

sköönt

Ett antal krypande små äckliga fästingar upptäckte vi på dem då vilka fick gå en obönhörlig död tillmötes ... Tack och lov så klarade vi oss ifrån dem iallafall och ingen av de illbattingarna hann suga sig fast på hundarna som tur var ( skönt med korthåriga hundar ) !

När Dorinda glad och nöjd kom hem så var killarna så trötta så de orkade knappt nosa på henne för att se efter om hon fortfarande doftade gott - och hon somnade också gott trött av havsluften och sin statistroll som Båtsman !

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anna - 24 augusti 2009 22:42

Jo, vi har gjort det igen ... flyttat ! Jag vet, det var inte länge sen och jag vet att man kan tycka att jag borde väl bestämma mig någon gång ... och nu har jag gjort det !   Anledningen och mer därtill hittar ni på  Olga da Polga Doggblogg   adr...

Av Anna - 23 augusti 2009 15:14

På uppmaning av äldsta dottern, har jag nu bytt enkätundersökning ! Jag har tyckt att det varit väldigt intressant att se vad det är för olika hundraser som "besökt" min blogg - så det var lite mot min vilja att byta och ni som röstade blev fler den ...

Av Anna - 21 augusti 2009 16:54

Jag tycker att Dorinda är så väldigt lik sin vackra mor MultiCH.Py`s Pelopia på denna bild ... men det kanske bara är jag ;-)     ...

Av Anna - 19 augusti 2009 11:40

-"Hallå, jag försöker faktiskt vila lite här ! Ta bort dem matte !"   - "Så där ja, äntligen lite lugn och ro." ...

Av Anna - 19 augusti 2009 11:36

 Plötsligt dyker de upp - dessa små Italienaransikten ! Likt en gök i ett gökur, eller som Piff och Puff ! ...

Skapa flashcards