Direktlänk till inlägg 28 juli 2009

Lövudden söndag - Italiensk Vinthund

Av Anna - 28 juli 2009 14:59

Söndagen bjöd också på många Italienare ! Bedömningen blev väldigt olik från dagen innan, många som placerade sig från dagen innan gjorde det inte denna dag ... Spännande är det att se att det finns så många olika smaker även hos domare ! Waltraud Peschges var domaren för dagen och hon räknade alla hundars tänder med stor noggrannhet vilket hade till följd att de osäkra och ngt "ovana vid bord och främmande människors behandlingar"  Ittisar blev ännu mer ängsliga ...

Dino och Dorinda som klarade bordet och bedömningen dagen innan trivdes inte alls idag, men genomförde det hela iallafall ...


Kritiken var på tyska,  här översatt efter bästa förmåga. Dino; " Fulltandad saxbett. Grå. Pälsen inte i sin ordning, på ryggen så tunn att huden lyser igenom. Mycket vackert huvud. Mycket bra burna öron. Lång hals. Korrekt överlinje. Djup bröstkorg. Korrekt vinklar fram-och bak. Tillräckligt lång svans. Håller sig vänlig."

Ett andra pris blev det för honom och därefter var hans utställningshelg över. Tacksam kröp han in i buren och gosade ner sig i filtarna snaskandes på tuggisar ...

Dorinda som är den mest utåtriktade sociala lilla kavata tryggheten själv blev som en helt annan hund denna dag. Domaren kunde med nöd och näppe räkna igenom hennes tänder medan jag tvångshöll Dorinda så hon inte skulle fly all världens väg ... stackarn ... oerhört förvånad blev jag för hon är ju verkligen inte den som är rädd och ängslig i vanliga fall ...  Hon fick ett tredje pris idag  ...

Kritiken här översatt från tyska;  "Fulltandad saxbett. Röd med mörk ål vilket felar i rasstandarden. Ädel. Kraftigt huvud med mörka ögon. Bra burna öron. Kraftig hals.  ?  överlinje. Djup bröstkorg. Korrekt vinklar.Lång svans. Ängslig."

Sedan trodde hon att även hennes utställningshelg över och kröp snabbt in till Dino i buren ... Men då var det återigen dags för Tyra i "barn med hund". Men denna gång i Greyhoundsringen ! Måhända trodde någon att hon var en Greyvalp ;-) Även då klarade de två det hela med bravur -

 Grattis älsklingarna mina ! Tyra och Dorinda samlade på sig mer priser på sina två uppvisningar än vad jag gjorde under mina fyra ... :-)) Jag fick inte titta på de två, eftersom Dorinda är världens mammagris och bara skall till mig heela tiden ( är vi hemma och jag stänger dörren om mig står hon och piper och krafsar tills jag öppnar, trots att huset är fullt av andra ) och dagen innan, i SRIVringen backade hon ur kopplet när Tyra visade henne och rusade till mig vid ringside ... så jag fick hålla mig gömd bakom tälten men Malin och Håkan sa att Dorinda gick såå fint ( och även Tyra ! )


Trötta trötta samlade vi ihop våra grejer. Malin har ju ett tält också och hur hon lyckades få plats med allt i sin bil - 6 hundar, 4 burar, 2 passagerare, väskor med allt som kan behövas under två nätter & två dagar , drickor, frukt, kataloger till både Italienar och Greyhoundklubben, liggunderlag och världens snällaste humör förstår jag inte - men allt fick plats ! Dessutom hade vi ju handlat på oss lite grann, Malin hade vunnit lite mer och likaså Tyra  !

 Tusentusen tack för all din hjälp och för att du finns Malin !!!

Tack alla andra utställare, besökare och hundar för att denna helg blev den, den blev ! GRATTIS till er alla med rosetter och placeringar, GRATTIS till oss som lyckades med olika mål samt bättre LYCKA nästa gång !!!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anna - 24 augusti 2009 22:42

Jo, vi har gjort det igen ... flyttat ! Jag vet, det var inte länge sen och jag vet att man kan tycka att jag borde väl bestämma mig någon gång ... och nu har jag gjort det !   Anledningen och mer därtill hittar ni på  Olga da Polga Doggblogg   adr...

Av Anna - 23 augusti 2009 15:14

På uppmaning av äldsta dottern, har jag nu bytt enkätundersökning ! Jag har tyckt att det varit väldigt intressant att se vad det är för olika hundraser som "besökt" min blogg - så det var lite mot min vilja att byta och ni som röstade blev fler den ...

Av Anna - 21 augusti 2009 16:54

Jag tycker att Dorinda är så väldigt lik sin vackra mor MultiCH.Py`s Pelopia på denna bild ... men det kanske bara är jag ;-)     ...

Av Anna - 19 augusti 2009 11:40

-"Hallå, jag försöker faktiskt vila lite här ! Ta bort dem matte !"   - "Så där ja, äntligen lite lugn och ro." ...

Av Anna - 19 augusti 2009 11:36

 Plötsligt dyker de upp - dessa små Italienaransikten ! Likt en gök i ett gökur, eller som Piff och Puff ! ...

Ovido - Quiz & Flashcards