Alla inlägg under augusti 2009

Av Anna - 16 augusti 2009 15:55

Inget särskilt händer just nu ... eller snarare så försöker vi njuta av de sista dagarna av sommarlovet.

Idag är det en riktig blåsdag - hundarna for som vindflöjlar i vinden. Mycket passande att Italiensk Vinthund heter just Windspiel på tyska - vindspel, leksak i vinden - de vänder och vrider på sig hela tiden i vindens riktning för att få så lite blåst på sig som möjligt. Men medan Italienarna hukar sig och gör sig så små som de bara kan, far Sloughisarna upp och ner, fram och tillbaka, upprörda och lyckliga på samma gång ... Det är som att hålla i ett gäng galna kängurus ;-)

blåsöra !


Alltid när Elsa och Balto har kissat ute, så är de väldigt noga med att sprida ut sina dofter för vinden - så att alla skall veta att just de har kissat just där ! Man får passa sig noga så att man inte står precis bakom deras sprättande,  för rätt som det är så får man en grästuva i håret eller småsten innanför tröjan. ÄnglaHeraAfghan såg alltid ut som ett skogstroll efter att ha missbedömt avståndet ...

 Kanske en ny gren för FriidrottsVM ? "Bakbenssprättning med gräs eller annat underlag" ?

Dino och Dorinda har numera lärt sig att alltid vänta en stund tills de också kissar på samma fläck alltför många gånger har en plötslig hagelstorm av grus regnat över dem. Men skulle de av misstag råka befinna sig bakom gräskatapulterna blundar de hårt  ;-) bensprätt

Detta är bara en liten blinkning av hur det brukar se ut efter dem - vinden tog det mesta denna dag ! så blir det !

Av Anna - 11 augusti 2009 17:22

Tio dagar kvar på sommarlovet!

Här kommer några foton från igår kväll, det var lite kyligt ute tyckte iallafall Italienarna och jag ;-) !

Elsa blickar upp mot skyn


Dorinda kryper gärna in i koftan och värmer upp både sig själv och Tyra !

Tyra och Dorinda !


Av Anna - 9 augusti 2009 09:28

Efter att ha läst igenom mitt förra inlägg om resultatet av min lilla enkät såg jag plötsligt att det ser ut som om jag inte vet om Basenji och Canaanhundar tillhör vinthundsgruppen eller urhunds/spetshundsgruppen 5. Naturligtvis tillhör de inte Vinthundsgruppen !!!  Men vilken grupp de tillhör låter jag bara vara en gissning ...

Däremot är jag lite osäker på Podenco - om de tillhör Vinthundar eller grupp5 ...

Så nu var det sagt, nu stundar morgonrundan ...

Av Anna - 7 augusti 2009 13:18

Kom på att jag kanske skall försöka sammanställa resultatet av min lilla enkätundersökning ... fast å andra sidan så är det ju bara för alla att själva se resultatet !


 Men hittills när 50 röster är räknade, kan man iallafall uttyda följande resultat att de flesta som läser den här bloggen har;


* Italiensk Vinthund - 52 % av alla läsare lever tillsammans med dessa små underbara väsenlika skapelser, som med sin späda kropp - fyllda till bredden med stor charm, älsklighet och humor och förmågan att just du skall känna dig utvald och lyckligt lottad !


Därefter på delad andra plats följer med 14% av rösterna, både

* Sloughiägare och annan Vinthundsägare !

Sloughi är för mig fortfarande en gåta ... så oerhört fascinerande, djuriska, vilda, kloka och ursprungliga med ett djup som för en med till en annan plats och in i ett enormt kärleksfullt hjärta ...


 Det är svårt att välja bara en vinthund ur denna spännande "grupp 10". Det finns en vinthund för alla smaker! Långhåriga, strävhåriga eller korthåriga, mer eller mindre lydiga och galet lyckliga, stora och små, väldigt reserverade eller bara ointresserade tills du vunnit deras hjärta, milda, väna, arbetsvilliga, sociala eller ensamvargar, divor eller clowner ...

Tänk att ha en av varje vinthund ...

Nästa gång efter Sloughisarna mina, hoppas jag få dela mitt liv tillsammans med en Azawakh ...


Men även Salukis är i min smak, liksom Hjorthundar, Galgos, Whippets, Greyhounds, Varghundar, Borzoier, Afghaner ( men de har jag ju också haft ) - ja kort sagt en av varje skulle vara spännande, men så gammal kommer jag nog aldrig bli ;-) ( och jag tror nog att Michael skulle flyttat för läänge sedan då ... )

  Men en sak är säker,  jag kommer alltid ha minst två Italienska Vinthundar vid min sida så länge jag lever ...


* Annan hund, 10 % av er är lyckliga ägare till någon övrig ras i denna mångfald av hundar !  Mops är min favorithundras utanför Vinthundsgruppen! På något sätt påminner de om Italienska Vinthundar med sin humor, kärleksfullhet och energi om än i ett mer kompakt format. Min dörr kommer alltid stå öppen för en mops tillsammans med mina långnosingar ...

 Är väldigt nyfiken på Basenji, Podenco och Canaanhundar som tillhör Vinthundsgruppen eller är det grupp 5 ( Urhunds-och Spetshundsgruppen, tror jag ? Rätta mig om jag har fel ) ?

Jag har även haft Pudel, dvärg och Kungspudel, träffat flera Grand Danoiser då min mormor och morfar hade flera stycken, en FlatCoatedRetriver har också bott hos oss, hos min syster bor en Engelsk Bulldog och Bullterrier tidigare, två Boxrar bor hos min bror ... men ändock hur glada, snälla, roliga och väluppfostrade de än är, så skulle jag aldrig kunna leva utan  Vinthundar ...( förlåt ;-) )


* 10 % av er önskar en egen hund i framtiden ! Jag hoppas verkligen att er önskan går i uppfyllelse - det är oerhört berikande att få dela sitt liv med en hund - vad det än må vara för ras - bara du hittar just den ras som är lämpad tills just dina vanor och behov !


Men ingen - 0 % - har hittills känt igen sig i det sista alternativet - Hund ? Nej tack, det räcker att läsa om dem !


Kanske denna blogg och min hemsida kan få er som delar dagarna med Italienska Vinthundar eller Sloughis, att känna igen er.

Övriga Vinthundsägare att kanske få upp ett öga eller två för Sloughis eller Italienare, jämföra eller se lik- och olikheter med just er Vinthund.


Ni med annan hund undrar kanske hur man kan bo med dessa märkliga djur, förfasas över deras upptåg och beniga kroppar

eller bli inspirerade till att även ni en gång skall få bli ägda av silkesmjuka Vinthundar, vilket jag hoppas att de som så högt längtar efter en egen hund såsmåningom skall känna - lust, längtan och hopp ...


Då är det ju tur ändå att ingen har kryssat för det sista alternativet, för då kanske mitt mål med blogg och hemsida fyllt en helt annan funktion än den jag verkligen önskar att förmedla  ;-)

Hejsvejs !

Av Anna - 6 augusti 2009 12:05

Solen skiner igen !

Hundarna går ut och solar, in och svalkar av sig och så ut igen ... härligt att ha öppen dörr hela dagarna !

Missade tyvärr att anmäla Elsa och Balto till "minnesutställningen" i Stockholm i slutet av augusti, men de får förhoppningsvis en ny chans i Hågelby till hösten ...


Provade mixtra lite med några foton bara för skojs skull, så här blev det !


Elsa och Balto fick springa bland lejon och pantrar i solnedgången !

vilda djur !


Elsa och Balto pryder ett bröllopskort

pryda ett vackert rosenkort


I andra tankar ...

Balto på ett gammaltgammalt fotografi

Elsa


Och Dorinda pryder en enorm reklampelare någonstans i världen ;-)

Dorinda på reklamskylt


här är det lite mer mystik ...

rosor&Dorinda


Även Dino gör reklamkampanj

även Dino gör en reklamkampanj  Dino mitt hjärta

Dinolino ...

och det sista ...


Och alla fyra som tydligen skall vara med på någon "springturne`", eller vad det är ?

alla fyra


Av Anna - 3 augusti 2009 15:21

Hussen och matten tyckte det var en dålig ide att leka så mycket inomhus och ute fanns det tydligen "ingenting att göra".

Då gick vi en promenad, band upp dem vid ett gammalt skraltigt fotbollsmål och gömde leksaker och godis för dem att leta efter !


De väntar tålmodigt ( i början iallafall ;-) )

väntar ...


Men hallå är det meningen att vi ska stå här heela dan ?

Elsa, Balto, Dino & Dorinda


Vi ser dig husse !

är ni klara snart ?


Jag vill börja leta !

Balto och Elsa


åhå ... något gott som göms undan ... vart tog det vägen ...?

Olga da Polga hundar !


Någon bild på själva uppletandet gick inte att få till. Men det gick bra iallafall ... allt godis och alla leksaker upphittades tillslut, och efteråt var de så nöjda och låg och slappade resten av dagen !

Av Anna - 3 augusti 2009 15:19

Två Sloughibusar som frustar och dundrar ... tur vi inte bor i lägenhet ;-)

busdjur!



Tidigare månad - Senare månad
Skapa flashcards